Дошкільний вік – це вік, в якому дітям цікаво абсолютно все, починаючи з розмальовування стін, і закінчуючи хімічними реакціями. Тому, щоб ваша дитина не накоїла нічого шкідливого ні для свого здоров’я, ні для вашого дому через неминучу цікавість, варто і самим інколи підключитися та погратися з нею у хіміків. Ми підготували для вас декілька цікавих дослідів, які допоможуть у розвитку вашої дитини.
Що цікаво дітям різних вікових категорій?
Інтереси дітей різних вікових категорій можуть варіюватися, але існують загальні тенденцій. Ось огляд цікавинок для різних вікових груп.
Вікова категорія | Цікавинки |
Немовлята ( 1 року) | Кольори та контури, музика та звуки, дотики, різні текстури, рухи, дзеркало, розповіді та пісні. |
Малята (1-3 роки) | Рухливі ігри, малювання пальцями, іграшки для сортування та з’єднання, книги з великими зображеннями, музичні інструменти, м’які іграшки, ігри з водою, великі конструктори, головоломки. |
Дошкільний вік (3-6 років) | Кольори та форми, розвиваючі ігри, мультиплікаційні герої, творчість, дослідження. |
Молодший шкільний вік (6-9 років) | Читання та письмо, математика та головоломки, наука та дослідження, спорт та активні ігри. |
Середній шкільний вік (10-13 років) | Книги та література, комп’ютерні ігри та технології, мистецтво та творчість, спільні проекти. |
Старший шкільний вік (14-17 років) | Література, фільми, спорт, музика та музичні інструменти, технології та програмування, мистецтво та театр, наука та дослідження, соціальна активність, лідерські тренінги, кулінарія, вивчення мов. |
Ці вікові групи -лише загальні настанови, і важливо враховувати індивідуальні особливості та інтереси кожної дитини. Адже всі різні та кожен має особистий розвиток.
Цікаві досліди для дітей дошкільного віку
Мабуть, немає жодної дитини 3-6 років, які не цікаво спостерігати за бурлінням, горінням, переливанням та чимось таким, до чого аж ніяк не можна доторкнутися, бо небезпечно. Але ж можна самостійно влаштувати їм цікавий хімічний урок на основі дослідів. Тримайте декілька цікавих ідей.
Дослід “Плаває чи тоне?”
Мета досліду: вивчення того, які предмети можуть плавати та, які тонуть у воді.
Матеріали:
- Різні предмети – дерев’яні блоки, пластикові іграшки, металеві ложки тощо;
- Контейнери з водою (наприклад,великі пластикові чи металеві басений).
Дослід:
- Запропонуйте дітям вибрати різні предмети, які можна випробувати;
- Дайте дітям спрогнозувати свої думки, чи буде кожен предмет тонути або плавати;
- Попросіть дітей помістити обрані предмети у воду один за одним та спостерігати, що відбувається;
- Запишіть, які предмети плавають та, які тонуть. Порівняйте записи із спробами та передбаченнями дітей;
- Запитайте дітей, як вони вважають чому деякі предмети плавають, а інші тонуть. Поясніть їм причини та розкажіть, що кожен предмет має свою густину, форму, вагу;
- Використовуйте додаткові матеріали або змінюйте умови (наприклад, додайте сіль до води) для подальшого дослідження.
Цей дослід досить захопливий у вивченні простих фізичних концепцій для дітей дошкільного віку.
Дослід “Вибираємо кольори”
Мета досліду: розвивати у дітей дошкільного віку навички спостереження, розрізнення кольорів та роботу з різними матеріалами.
Матеріали:
- Кілька аркушів білого паперу або картону;
- Фарби різних кольорів;
- Пластикові ложки або кишеньки з фольги.
Дослід:
- Розгорніть аркуші паперу та розмістіть перед дітьми разом із фарбами та ложками;
- Запитайте дітей, чи можна змішувати кольори. Що вийде, якщо додати один колір до іншого?
- Попросіть дітей взяти ложку та обережно нанести колір спочатку на неї, а слідом на своєму аркуші. Потім вони мають використовувати іншу ложку, щоб додати ще один колір. Можна також брати ложки різних форм чи інші предмети, щоб урізноманітнити візерунки;
- Спостерігайте як діти слідкують за тим, які кольори вони отримують при змішуванні різних фарб;
- Заохочуйте дітей експериментувати з кількістю кольорів та порядком їх додавання;
- Після того, як діти проведуть дослідження, обговоріть результати. Які кольори вийшли? Як їх можна описати?
- Запропонуйте дітям створити картину чи веселий малюнок, використовуючи нові кольори, які вони отримали.
Цей дослід допоможе розвивати творчі та розумові здібності дітей, а також розкриє їхню фантазію і уяву.
Дослід “Магія газів”
Мета досліду: навчити дітей дошкільного віку явищам хімії через цікавий експеримент, де вони будуть спостерігати зі взаємодією газів та кольорів.
Матеріали:
- Прозора банка чи пластиковий контейнер з кришкою;
- Сптртові фарби;
- Оцет;
- Гірчичний порошок або сода;
- Паперові рушники;
- Кілька пляшечок або контейнерів для підготовки реагентів.
Дослід:
- Розмістіть банку, фарби, оцет, гірчичний порошок (соду), паперові рушники та контейнери перед дітьми;
- Покажіть дітям гірчичний порошок та оцет окремо, запитавши, чи знають вони, що це;
- Дозвольте дітям вибрати спиртові фарби різних кольорів та додати їх у банку;
- В маленькі контейнери додайте оцет та гірчичний порошок. Коли діти готові, додайте суміш у банку з фарбами;
- Закрийте банку кришкою і швидко поставте її на паперовий рушник. Спостерігайте за реакцією газів;
- Спостерігайте за розквітом змішаних кольорів;
- Змініть кількість гірчичного порошка та спостерігайте, як це вплине на реакцію;
- Обговоріть з дітьми, чому відбуваються такі зміни, поясніть їм принципи хімічних реакцій.
Цей дослід не лише навчить дітей основам зімії, а й дозволить їм відчути себе у ролі науковців, спостерігаючи за дивовижними реакціями газів та кольоровими ефектами.
Дослід “Кришталеве диво”
Мета досліду: допомогти дітям досліджувати явище кристалізації та власноруч виростити кристали, розвиваючи при цьому їхні навички спостереження та наукового експерименту.
Матеріали:
- Сіль;
- Вода;
- Пластикові чи скляні посудини;
- Нитки для підвішування кристалів;
- Фольга або картон (для створення основи кристала);
- Кольорові фарби.
Дослід:
- Розчиніть сіль у гарячій воді. Нехай діти допомагають у цьому процесі;
- Створіть основу для кристала, вирізавши з фольги або картону форму, на якій буде рости кристал;
- Покладіть основу в розчин солі, а до неї прив’яжіть і підвісьте нитки;
- Розмістіть посудини у теплому місці та залиште їх на кілька днів;
- Надайте дітям можливість спостерігати за процесом кристалізації та розповідати свої спостереження;
- Дозвольте дітям додатково прикрасити свої кристали за бажанням, використовуючи фарби;
- Після вирощування кристалів, проведіть обговорення результатів, запитайте у дітей про їх враження та що вони вивчили.
Цей дослід розвиває наукові навички, терпіння та творчість, діруючи дітям можливість власноруч вирощувати кристали.
Дослід “Магія змін”
Мета досліду: допомогти дітям вивчити хімічні реакції через захоплюючий експеримент із кольоровими напоями та кислотами.
Матеріали:
- Кольорові напої різних кольорів;
- Кислоти (лимонний сік, оцет)
- Пляшки чи контейнери для напоїв;
- Спреї або зубна паста (за бажанням);
- Тарілка (для запобігання розливанню).
Дослід:
- Розмістіть перед дітьми кольорові напої, кислоти, пляшки та тарілку;
- Наповніть пляшки напоями різних кольорів;
- Додайте лимонний сік чи оцет до кожного напою та спостерігайте за змінами;
- Додайте спрей чи зубну пасту для створення цікавих ефектів у вигляді піни;
- Проведіть експерименти з різними напоями та порівняйте результати;
- Обговоріть, чому відбувається зміна кольору та як хімічні реакції впливають на напої.
- Дайте дітям можливість спробувати створити свої комбінації та спостерігати за реакціями.
Цей дослід вчить дітей основам хімії, завдяки захоплюючому експерименту, який принесе радість та яскраві враження. Завжди турбуйтеся про безпеку під час проведення подібних дослідів.
Тож сьогодні ми розібрали декілька цікавих та корисних для дітей дослідів. Проте варто не забувати про безпеку. Діти мають робити усі досліди під наглядом або за допомогою дорослих. Тому даруйте своїм дітям яскраві враження з користю, а не шкодою.
Питання/Відповіді
З дітьми дошкільного віку не рекомендується проводити досліди з горінням без повноцінного нагляду та дотримання усіх заходів безпеки. Їх варто робити виключно дорослому, а діти можуть лише спостерігати.
Досліди з дітьми рекомендується проводити з 3-ох років.
По-перше, це нагляд та допомога дорослих. Також для дослідів варто використовувати безпечні речовини та матеріали, використовувати засоби захисту для очей та рук. Після досліду потрібно провітрити приміщення.