Стисла біографія Михайля Семенка та цікаві факти з його творчості

Зміст

Його поезія вражала, як удар струмом, що розбиває закіптюжене абажурне світло. У кожному рядку звучала машина, бринів дріт, кипіло обурення і скреготіли шестерні. Михайль Семенко відкрутив кришку з української поезії так, щоб було видно, що у ній тече не тільки сіль, а ще й бензин, дим і трохи заліза.

Біографічні факти про Михайля Семенка

Наприкінці XIX століття на Полтавщині, у селі Кибинці, у багатодітній родині волосного писаря та самоуки-письменниці народився хлопець, якому судилося стати найгострішим голосом українського футуризму.

Це сталося 31 грудня 1892 року, у час, коли в Європі вже вирувала модерна епоха, а в Російській імперії все ще панували царські укази і селянські податки.

Цікаві факти про біографію батьків Михайля Семенка

Мати майбутнього поета, Марія Проскурівна, писала етнографічні оповідання, вивчала французьку мову між пранням і кухнею, а згодом стала літературним авторитетом у родині. Її листи до брата з описами сільського життя спонукали спробувати прозу, і вона почала друкуватися під псевдонімом. Письменництво для неї було способом вирватися з побутового кола – з підручником у кишені й дітьми на руках.

Описуючи характери персонажів і селянські сцени, Проскурівна паралельно виховувала в синові здатність бачити слово як інструмент сили. Її щоденна наполегливість і увага до деталей зробили більший вплив, ніж будь-який офіційний учитель.

Саме вона навчила Михайля любові до слова, але й показала, як працює письменницьке терпіння. У таких умовах його дитинство формувалося на межі сільської реальності та внутрішнього бунту. Роки, коли навколо панував штиль імперії, для нього стали стартовим майданчиком у бік вибуху.

Все про освіту Михайля Семенка

Після навчання в Хорольській гімназії Михайль вступив до Курського реального училища, де поглиблено вивчали точні науки. Його приваблювала музика, тому в Петербурзі він спершу обрав курси Поллака, які готували скрипалів для оркестрів. Через відсутність грошей перевівся до народної консерваторії, а потім остаточно змінив напрям.

Далі були загальноосвітні курси педагога Олександра Черняєва, що поєднували філософію, психологію й історію культури. Паралельно Семенко відвідував лекції в Психоневрологічному інституті, де знайомився з новітніми теоріями людської свідомості, що пізніше проявляться у його поетиці. Жоден з освітніх проєктів він не завершив, однак кожен дав йому інтелектуальні імпульси, які точково проривалися в текстах – від психоаналітичних алюзій до музичних ритмів.

Особисте життя Михайля Семенка

Перша зустріч із Лідією Горенко відбулася у Владивостоці, де Семенко служив телеграфістом під час Першої світової. Вона була родом з української родини переселенців, а тоді готувалася вступати до педагогічного інституту. Він учив її, а згодом одружився. У шлюбі народилися син Ростислав і донька Ірина. Відносини в родині були напружені – донька згадувала, що батько уникав побуту, любив подорожі та розмовляв з нею багатою українською мовою.

Після розлучення Семенко пов’язав життя з акторкою Наталією Ужвій, яка вже тоді була зіркою сцени та знімалася на Одеській кінофабриці. У цьому шлюбі народився син Михайло. Стосунки тривали недовго, але навіть після розриву Ужвій залишалась поруч у вирішальні моменти – її підпис стоїть під ордером на арешт Семенка у 1937 році.

У вірші “Вона” Семенко згадував про багатьох жінок. Його тон змінювався – від болісного захоплення до жорстких зізнань. У тексті “6 NP” з’являється образ ненародженої дитини, що говорить про напругу в особистому просторі поета. Всі історії відчували на собі тиск ідеологій, квартирних стін і чужих вух, але залишили у спогадах близьких щось тепле – костюм, люльку, українську мову, яку він обстоював навіть удома.

Твори Михайля Семенка

Його перша збірка вийшла у 1913 році, коли він ще жив у Петербурзі, навчався музиці та вперше намагався видавати себе за символіста. Уже за рік він публікує “Дерзання” – і переходить до відкритого футуризму. Саме у 1914 він видає маніфест “Сам” і провокує українське літературне середовище заявами про Шевченка.

Після повернення в Україну у 1917 Семенко бере участь у створенні літературних часописів, організовує групу “Фламінго”, а згодом – об’єднання “Аспанфут”. У 1920-х він пише програмні збірки “Кверофутуризм”, “П'єро задається”, “Суммаризм” і активно підтримує молодших авторів: Юрія Яновського, Ґео Шкурупія, Володимира Гаряїва. Працює в Одесі на кінофабриці, редагує сценарії та публікує поезію, пов’язану з кіно й ритмом машин.

Окремо Семенко створює візуальні поеми – наприклад, “Каблепоема за океан” (1929), де текст побудовано як схема зв’язку між країнами. У 1930-х його тексти стають менш радикальними, частина збірок не виходить друком, з’являються ознаки самоцензури. У 1937 вірші Семенка вже не друкувалися, а архіви було конфісковано під час арешту.

  1. Prelude (1913), дебютна збірка написана в Петербурзі, ще під впливом символістів.
  2. Дерзання (1914), перша відкрита заява футуризму в українській поезії.
  3. Кверофутуризм (1924), теоретична збірка з викладом засад нового напряму.
  4. П’єро задається (1924), урбаністичний гротеск з елементами театрального стилю.
  5. В революцію (1926), вірші, натхненні політичним переломом і зміною риторики.
  6. Суммаризм (1927), експеримент з ритмом, композицією і внутрішньою структурою тексту.
  7. Каблепоема за океан (1929), візуальний поетичний експеримент, оформлений як телеграма.
  8. П’єро мертвопетлює (1930), тривожна міська поезія з рисами постіронії.

Творчість Семенка дає чітке уявлення про те, як поет адаптувався до змін влади, часу й риторики. Його збірки – це хроніка адаптації й спротиву, документ боротьби між внутрішнім баченням і зовнішніми вимогами. Кожен текст пов’язаний з конкретним періодом життя і може слугувати ключем до його особистих і професійних рішень.

Останні роки життя та хронологічна таблиця Михайля Семенка

На початку 1930-х його вірші зникають з обігу, а сам поет переїздить до Харкова і поринає в організаційну роботу в літературному середовищі. Зникає публічність, з’являється втому, змінюється тон його текстів і стиль поведінки. Він все рідше виступає, більше мовчить і спостерігає, як одна за одною зникають знайомі імена – арешти, доноси, тиша. Останній поетичний вечір відбувся навесні 1937 року, а вже через три дні його затримали в готелі «Континенталь». Справу сфабрикували за кілька місяців.

РікПодія
1930Співорганізатор Спілки письменників України
1931–1934Працює в Харкові, публікується рідше, більше займається редакторською роботою
1936Розлучення з Наталією Ужвій
23.04.1937Останній поетичний вечір у Києві
26.04.1937Арешт у готелі «Континенталь»
23.10.1937Вирок — розстріл
24.10.1937Страту виконано в підвалі Жовтневого палацу
1957Реабілітація Головною військовою прокуратурою СРСР

Після 1930 року Семенко майже не видавав нових збірок і зосередився на редакторській та організаційній роботі. Його поступово відсторонювали від літературного процесу, а підготовка до репресій тривала кілька місяців. Усі звинувачення були побудовані на допитах, підписаних після фізичного тиску, реабілітацію провели через двадцять років – на основі визнання повної відсутності доказів.

Як цю статтю можна знайти в пошуку:
Михайль Семенко біографія, Михайль Семенко біографія цікаві факти, Михайль Семенко біографія коротко, Михайль Семенко біографія скорочено, Михайль Семенко біографія цікаві факти, Михайль Семенко особисте життя, Михайль Семенко біографія хронологічна таблиця, Михайль Семенко освіта, Михайль Семенко твори

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *