Регулятором азартних ігор в Польщі є держава, яка керує єдиним офіційним казино в країні. Інші організатори змушені вести бізнес в умовах суттєвих обмежень. Навіть ліцензійні гемблінгові сайти мають особливий, доволі невизначений статус завдяки складному польському законодавству в цій галузі.
Суперечності змушують гемблерів, що перебувають в Польщі (місцевих, українських та інших), час від часу досліджувати тему в очікуванні приведення до ладу цього сектору. В таких умовах вкрай важливим є здатність визначати легальні онлайн казино, оскільки користування неофіційними може призвести до відповідальності. Перелік надійних ігрових клубів можна знайти в огляді на prointernet-kasyno.pl. А в саме цій статті пропоную аналіз ситуації з гемблінгом, що склалася в Польщі.
Закони ігорного бізнесу у Польщі
В країні діє основний Закон про азартні ігри від 19 листопада 2009 року з поточними змінами та доповненнями. Згідно з тими положеннями наразі законний організатор онлайн-гемблінгу представлений державною компанією Totalizator Sportowy, що є оператором сайту Total Casino.
Одночасно застосовуються норми Євросоюзу, членом якого є Польща, а саме, дозвіл на ведення ліцензованого онлайн ігорного бізнесу на території ЄС. На жаль, ця юридична колізія досі не вирішена. З одного боку, оператори, які опинились в чорному списку, можуть блокуватись в країні, а з іншого — іноземні ліцензійні казино все ж таки легітимні, оскільки діє верховенство права Євросоюзу стосовно законів держав, які до нього входять.
Правда полягає в тому, що робити ставки можна і в тих, і в інших, якщо є ліцензія, про яку розповім нижче. Брати участь в азартних іграх дозволено з 18 років незалежно від походження казино. Також польська влада вимагає від операторів розробити умови й правила щодо відповідальної гри, які повинні бути узгоджені Міністерством фінансів, та сплачувати виграші при наявності справедливого запиту з боку гравців. Рекламувати послуги можна тільки згідно з національним законом. Важливо своєчасно подавати звіти та сплачувати податки.
Додаткові закони щодо онлайн казино в Польщі:
- Закон про Податкову адміністрацію, який визначає правила проведення інспекцій та інших дій, делегованих Міністерством фінансів;
- Податково-кримінальний кодекс, що містить перелік фіскальних порушень, злочинів, пов’язаних з організацією азартних ігор, штрафів та покарань за це;
- вторинні виконавчі акти.
Ліцензування
Ліцензування онлайн казино (азартних ігор, рулетки, ігор з картами, слотів) в Польщі є обов’язковим. Здійснюється Міністерством фінансів. Саме ця організація створює реєстр постачальників послуг, які порушують галузеві закони. Податкова адміністрація долучається до контролю.
Щоб отримати ліцензію строком до 6 років, організатори легальних азартних ігор повинні здійснювати діяльність в формі акціонерного товариства або товариства з обмеженою відповідальністю та пройти перевірку відповідного програмного забезпечення. Іноземні приватні компанії мають походити з країни ЄС або ЄАВТ, де вони ведуть гемблінговий бізнес, та призначити представника серед місцевих (або відкрити польський філіал). Навіть нерезиденти держав-членів ЄС/ЄАВТ можуть отримати ліцензію, якщо діятимуть через посередника, заснованого в Польщі або в країнах, які включені в ці союзи.
Зауважу, що кожна гемблінгова категорія повинна бути дозволена окремим документом. Рекомендую гравцям впевнитись, що ліцензія відповідає типу послуг.
Податки
Можна зробити висновок, що резиденти Польщі та іноземці, які знаходяться на її території, мають безсумнівний дозвіл грати в онлайн казино, ліцензованих відповідно до вище визначених умов. Ще одним підтвердженням законності цього є той факт, що оператори сплачують податки в Польщі, а саме:
- 50% — оператори карткових ігор та ігрових автоматів;
- 25% — організатори турнірів покеру та бінго розіграшів;
- 12% — букмекери;
- 10% — організатори лотерей.
Проблеми польського ігорного маркету
На жаль, намір уряду нещадно контролювати сектор азартних ігор в Польщі призводить до ускладнень, які не на користь в першу чергу державі, але й бізнесу також. Я б зауважила наступне:
- вибагливі умови ліцензування, які спричиняють нашарування посередників, збільшення звітності та посилення бюрократії;
- важке оподаткування, яке переконливо відраджує нових легальних, досвідчених операторів виходити на ринок, а це не є добре, оскільки саме прогресивні представники галузі надають якісні послуги;
- зниження рентабельності легальних організаторів азартних ігор, які намагаються дотримуватись всіх законних вимог, що також призведе до їхньої відмови від діяльності на території Польщі;
- зменшення конкуренції на ринку і внаслідок погіршення якості пропозицій для користувачів, в результаті буде досягнутий небажаний ефект (соціальні ризики);
- поширення офшорних та нелегальних гемблінгових сайтів, оскільки інтернет не може бути стовідсотково контрольований, що збільшує ті ж самі соціальні проблеми;
- «оптимізація» податків, формування так званого «сірого» ринку, що безальтернативно зменшить відрахування в бюджет від галузі.
Вочевидь необхідні зміни чинного законодавства, які будуть забезпечувати більш прийнятні умови для розвитку легального ігорного бізнесу в Польщі. З належним регулюванням і сучасними цінностями ця галузь є джерелом надходжень в державний бюджет з великим потенціалом, крім того, що урізноманітнює дозвілля населення.